Vierailu-info
Suunnittelutoimisto Poutvaara - Design Bureau Poutvaara
Taneli Poutvaara

Kirjoitettua

Aloitin kirjoitusten julkaisemisen 18.12.2015 keskittyen aluksi blogi -muotoiseen kirjalliseen esittämiseen. Vanhat 185 kirjoitusta siirrettiin uuteen graafiseen pohjaan lokakuussa 2019 ja alkuperäinen julkaisuajankohta on mainittu otsikossa. Osa kirjoituksista on enemmänkin esseitä, itsenäisesti julkaistuja tutkimuksia tai itsenäistä journalismia. Tästä syystä uusi nimi on ”Kirjoitettua”, ollen pääasiassa suomenkielinen. Julkaisin 200. artikkelin 2020-03-14.

 

I started publishing writings in 18.12.2015 with focusing at the beginning in blog -format written representation. The old 185 writings were transferred to the new base in October 2019 and the original publication time is mentioned in the heading. Part of the writings are more like essays, independently written research papers or independent journalism. This is why the new name is “Kirjoitettua” translated as “Written”, being mainly in Finnish language. I published 200th article on 2020-03-14.




2019-10-31

2016-11-13_07:47:30 Näköalapaikka Helsinki-Vantaalla

Helsinki-Vantaan lentokentän Terminaali 2:n vieressä sijaitsee näköalaterassi. Miten sinne löytää ja mitä sieltä voi nähdä?

HEL_1_Ter.jpg

Näkymä Kakkosterminaalin sisäänkäynniltä, josta pääsee pääaulaan. Katseluterassi on Finnair-talon ylimmässä kerroksessa julkisivussa oikealla.

HEL_2_Tie.jpg

Näkymä on kakkosterminaalin maantasokerroksessa opastetulta reitiltä näköalaterassille.
 
Kakkosterminaalin lähtevät lennot ovat ylemmässä kerroksessa. Kun laskeutuu alempaan kerrokseen, jossa ovat saapuvat lennot, johtaa ulkokautta katettu reitti kohti nykyistä Finnair-taloa, jonka osoite on Lentäjäntie 1C. Sen kuudennessa kerroksessa on pieni parinkymmenen neliön sisätila ja parinkymmenen neliön ulkoterassi, jonka ulkotilat ovat nyt talvella suljettuja.

HEL_3_Ter.jpg

Ulkoterassi on kuvassa tuulipussin kohdalla ja sillä on läpinäkyvät lasikaiteet.

 

Näköalatasanteella on keskimääräiset näkymät kansainvälisillä mittapuitteilla. Olen ulkomailla nähnyt parempia näköalapaikkoja, joita voivat käyttää sadat katsojat ja joilla on optimaaliset näkymät, sillä nämä näköalapaikat ovat suunniteltu samaan aikaan kentän rakentamisen tai kehittämisen kanssa. Olen nähnyt myös lentokenttiä, joissa lentokenttäliikenteen seuraaminen on kokonaan estetty, myös terminaalirakennuksessa. Huomattavaa on, että sekä sisätila että ulkoterassi ovat jatkuvasti valvottuja. Helsinki-Vantaan lentokentän reunoilla on myös monia tarkasteluun soveltuvia alueita, mutta nämä ovat epävirallisia, eikä niitä erityisemmin ylläpidetä. Huomattava kuitenkin on, että lentokenttä on erikoisalue, jota säätelee oma lainsäädäntönsä.

 

HEL_4_Fin.jpg

Helsinki-Vantaan terassilla on parhaimmat näkymät kiitoradan 04R-22L koillisen suuntaan lähtevälle liikenteelle. Etäisyyttä kuvan koneisiin on 600 metriä ja 1700 metriä, joten aivan lähietäisyydeltä koneita ei pääse näkemään. Kentällä kuvaamisessa optimaalinen polttoväli nouseville koneille on 300-600mm, myös koneiden koosta riippuen. Koneiden näkyminen riippuu myös lennonjohdon päätöksistä, joita voi yleensä ennakoida tuuliolosuhteiden perusteella. Koska kentällä on kolme kiitorataa, on myös vaihtoehtoja niiden käytölle useita. Lentokentän liikennettä voi seurata internetin kautta transponderi-tietojen perusteella – tosin esimerkiksi sotilaskoneiden tietoja ei useinkaan voi seurata. Kentän reunoilla näköalapaikkoja on jokaisen kiitoradan suuntaisesti varsinaisen kenttäalueen ulkopuolella – nämä paikat sopivat kuitenkin lähinnä innostuneille alan harrastajille. Kenttäalueen ulkopuolella koneita voi seurata lasku- ja nousulinjojen suuntaisesti tai niiden vierestä, esimerkiksi satojen metrien päästä.

 

 

Päivitys 2019:

Johtuen lentoaseman pysäköinnin purkutöistä ja terminaalin laajennustöistä, on tällä vaikutusta ensinnä terassin reitteihin, vaikkakin lentotoiminta-alueella muutokset ovat vähäisiä.

 

Terassi on rajoitetusti auki sääolosuhteiden ja turvallisuuskysymysten vaikutuksesta.

Taneli_Poutvaara - 17:18:46 @ 2016, Arkkitehtuuri, Helsinki, Liikenne, Rakentaminen | Lisää kommentti

Lisää kommentti

Täydennä alapuolinen lomake kommenttisi lisäykseen.





Minulla on itsenäiset tekijänoikeudet ”Kirjoitettua” -kirjoituksiin ja niiden kuviin. Halutessasi julkaista sisältöä, viitata siihen tai lainata sitä, voit hakea lupaa kirjallisella hakemuksella. Viittauksissa yksityiskohtia ei saa irrottaa asiayhteydestä eikä vääristää.

 


I have independent copyrights for the writings in the “Kirjoitettua” -writings and the illustrations. If you wish to publish the contents, refer to it or quote it, you can apply for a license with a written application. In reference the details should not be separated from the context nor distorted.