Vierailu-info
Suunnittelutoimisto Poutvaara - Design Bureau Poutvaara
Taneli Poutvaara

Kirjoitettua

Aloitin kirjoitusten julkaisemisen 18.12.2015 keskittyen aluksi blogi -muotoiseen kirjalliseen esittämiseen. Vanhat 185 kirjoitusta siirrettiin uuteen graafiseen pohjaan lokakuussa 2019 ja alkuperäinen julkaisuajankohta on mainittu otsikossa. Osa kirjoituksista on enemmänkin esseitä, itsenäisesti julkaistuja tutkimuksia tai itsenäistä journalismia. Tästä syystä uusi nimi on ”Kirjoitettua”, ollen pääasiassa suomenkielinen.

 

I started publishing writings in 18.12.2015 with focusing at the beginning in blog -format written representation. The old 185 writings were transferred to the new base in October 2019 and the original publication time is mentioned in the heading. Part of the writings are more like essays, independently written research papers or independent journalism. This is why the new name is “Kirjoitettua” translated as “Written”, being mainly in Finnish language.




2019-11-01

2019-03-30_18:54:39 Haastelua Reinon kanssa

Keskustelussa tällä viikolla oli Reino, eräs tämän viikon puhutuimmista suomalaisista.
 
Taneli: Kerro aluksi vähän itsestäsi, Reino.
 
Reino: Olen sisäkenkien tavaramerkin edustaja. Olen 90 vuotta vanha brändi, joka on tuottavuussyistä lopettamassa tuotannon. Periaatteessa tiivistettynä minut on koottu muotissa puristetusta muovisesta pohjallisesta, johon on liimattu päältä skottikuvioinen jalkineosa, jonka sisävuoraus on vaalean nukkapintainen. Pohjallinen on kiinteästi ommeltu jalkineeseen.

Reino.jpg

 
Kuvassa Reino haastattelussa

 

Taneli: Tuliko tuotannon lopettaminen yllätyksenä?

 

Reino: Ei oikeastaan. Suomen tuotantorakenne on sellainen, että kun ihmisille maksetaan lainsäädännön mukaista palkkaa, niin tuotanto Suomessa on huonosti kannattavaa. Jossain kauko-idässä tehdään niin pienillä tuotantokustannuksilla tavaraa, että suomalaiset yritykset eivät pysty kilpailemaan niiden toimijoiden kanssa. Olemme jo pitkään havainneet, että kysyntä on laskenut ja yrityksen voittomarginaali on pienentynyt.

 

Taneli: Mitä Reinosta sitten jää jäljelle?

 

Reino: Reino on oikeastaan yksi tunnettu brändi. Brändillä ja muotoilulla on itsessään arvoa ja eiköhän tuotanto siirretä ulkomaille ja sieltä tuotteita tuoda taas Suomeen.

 

Taneli: Miten luonnehtisit Reino-brändin vahvuuksia ja heikkouksia?

 

Reino: Olen oikeastaan vain sisäjalkine. Tuotepakkauksessa on kuva jostain mallista 1970-luvun musiikkilehden tyylillä, mutta vahvuuteni ei ole malleissa vaan oikeastaan vain tuotteessa itsessään: kestävässä tarkoituksenmukaisessa sisäkengässä. Arvelisin brändiä hallinnoineen PK Kappi Oy:n tehneet tässä brändäysvirheen, joka ei ole kansainvälisesti kilpailukykyinen. Kansainvälisesti halutaan ostaa vain hyviä tossuja.

 

Taneli: Miten luonnehtisit tätä yritystä?

 

Reino: Yrityksen liikevaihto on ollut melko vakaa, mutta liikevoitto ei ole kummoinen. Samaten perusongelmana ovat kansainvälistymisen menestymisongelmat. Yritys on toiminut vasta vuodesta 2005 alkaen, se ei ole siis alun perin brändin perustaja vaan kehittäjä, joten kyse on ollut perustan jatkamisesta.

 

Taneli: Kerro Reinon jatkosta?

 

Reino: Arvelisin jatkon toimivan franchising-menetelmällä. Ulkomainen yritys ostaa oikeuden tavaramerkin käyttöön Suomessa ja siirtää tuotannon ulkomaille. Nykyinen yrittäjä voi ansaita tällä brändin hyödyntämisellä lisenssimaksuja. Toinen vaihtoehto on, että uusi kotimainen yritys siirtää toiminnan ulkomaille. Tietenkin huonoin vaihtoehto on, että brändi ei jatka toimintaansa, vaan suomalaisille kaupoille tarjotaan vain uusia Reinon näköisiä tossuja toisilla nimillä. Olemme jo nähneet, että tossualan kilpailu on kovaa ja tossujen erottautumisaste on vähäinen. Suomalaisten kiinteistöjen lämmityksen standardisointi on edistänyt myös varrettomien tossujen tuloa markkinoille, Reinoahan ei oikeastaan ole tarkoitettu kävelyyn ulkona, joten siinä mielessä aika on osin ajanut tuotesuunnittelun ohitse.

 

Päivitys 2019:

 

Elokuussa kerrottiin, että tuotantoa Lieksassa entisellä Reinon tehtaalla yritetään uuden yrittäjän johdolla vielä kerran uudelleen. Samalla tuotteen malli ja suunnittelu todennäköisesti vaihtuvat, tarkempia tietoja selvinnee alkutalvesta. Kenkäbrändiin on tarkoitus liittää sana ”Suomi”.

Marraskuussa kerrottiin, että lisäksi toinen ostaja, jolla on mallioikeudet ja tuotenimi, valmistaisi Reinoja vanhalla tuotemallilla Italiassa. Kuluttajalla olisi siis vaikea valinta uuden kotimaisen entisellä Reinon tehtaalla tehdyn mallin ja vanhan Reinon mallin mukaan ulkomailla tuotetun tuotteen välillä.

Taneli_Poutvaara - 18:03:47 @ 2019, Asia lyhyt, Design, Suomen politiikka, Talous | Lisää kommentti




Minulla on itsenäiset tekijänoikeudet ”Kirjoitettua” -kirjoituksiin ja niiden kuviin. Halutessasi julkaista sisältöä, viitata siihen tai lainata sitä, voit hakea lupaa kirjallisella hakemuksella. Viittauksissa yksityiskohtia ei saa irrottaa asiayhteydestä eikä vääristää.

 


I have independent copyrights for the writings in the “Kirjoitettua” -writings and the illustrations. If you wish to publish the contents, refer to it or quote it, you can apply for a license with a written application. In reference the details should not be separated from the context nor distorted.