Vierailu-info
Suunnittelutoimisto Poutvaara - Design Bureau Poutvaara
Taneli Poutvaara

Kirjoitettua

Aloitin kirjoitusten julkaisemisen 18.12.2015 keskittyen aluksi blogi -muotoiseen kirjalliseen esittämiseen. Vanhat 185 kirjoitusta siirrettiin uuteen graafiseen pohjaan lokakuussa 2019 ja alkuperäinen julkaisuajankohta on mainittu otsikossa. Osa kirjoituksista on enemmänkin esseitä, itsenäisesti julkaistuja tutkimuksia tai itsenäistä journalismia. Tästä syystä uusi nimi on ”Kirjoitettua”, ollen pääasiassa suomenkielinen.

 

I started publishing writings in 18.12.2015 with focusing at the beginning in blog -format written representation. The old 185 writings were transferred to the new base in October 2019 and the original publication time is mentioned in the heading. Part of the writings are more like essays, independently written research papers or independent journalism. This is why the new name is “Kirjoitettua” translated as “Written”, being mainly in Finnish language.




2019-11-01

2019-09-07_13:49:20 Valppaana vesillä

Tänään on kulunut 90 vuotta Suomen historian rauhanajan suurimmasta laivaonnettomuudesta ennen Estonian uppoamista. Muistelen tarinoita merenkulusta.
 
Muistomerkissä Näsinpuistossa lukee: ”Vuonna 1929 syyskuun 7. päivänä raivonneessa pohjoismyrskyssä Höyrylaiva Kuru kaatui Näsijärvellä lähellä Siilinkaria ja 138 ihmistä sai aalloissa surmansa”. Myrskyn voimakkuus oli Näsijärvellä 17 - 20 m / s. Puolestaan 28. syyskuuta tässä kuussa on kulunut 25 vuotta autolautta Estonian uppoamisesta, onnettomuudessa kuoli 852 henkeä. Tuulen voimakkuus oli Suomenlahdella 15 - 20 m / s. Tämä onnettomuus on ollut toiseksi suurin rauhanajan laivaonnettomuus eurooppalaisella laivalla Titanic-laivan jälkeen.
 
Merimatkailu ei ole ollut itselläni juuri koskaan ensisijaisesti huvimatkailua. Muistelen lähes joka merimatkallani tarkistaneeni laivojen pelastusveneet, myöhemmin laivojen pelastussuunnitelmat. Nykyään myös arkkitehtuurin asiantuntijana tarkistan useimmiten rakennusten pelastussuunnitelmat, hotelleista alkaen ja nykyään teen arvioita pelastussuunnitelmista asiantuntemukseni pohjalta. Voi kuulostaa melko ankealta ja ikävystyttävältä, että kaikki laivat ja rakennukset tuntee yhtä hyvin kuin henkilökunta, mutta se voikin kertoa myös siitä, miksi olen päätynyt suunnittelualalle - joidenkin toisten on vastattava asioista, joihin valtaosa väestöstä ei osaa kiinnittää huomiota. Suurimpana haasteena ovat minulla kuitenkin henkilöt, jotka käyttävät rakennuksia tietoisesti määräysten vastaisella tavalla.
 
Olen itse liikkunut sisävesillä lähes neljä vuosikymmentä merikelpoisilla veneillä ja monesti sää on ollut sisävesillä vastaavaa kuin kevyellä tuulella merellä. Viime vuosikymmenellä kerran matkani Tallinnaan SuperSeaCat -pikalaivalla oli 15 m / s tuulella, mutta laiva oli merikelpoinen. Sisävesillä olen jo lopettanut tuulisella säällä liikkumisen, samoin ei myöskään talvisää houkuta laivamatkoihin Ruotsiin eikä Eestiin. Vesillä liikkumiseen liittyvinä tarinoina muistissani on pinnanalaisten karttojen opettelu, omat rantautumispäätökseni huonoilla säillä odottamaan ukkosten ohimenoa, liikkuminen venettä pidemmissä aallokoissa ja käytännön asiat. Vesillä liikkuminen omin päin on huomattavasti erilaisempaa kuin kaupallinen laivaliikenne, jossa liikutaan valtamerikelpoisilla laivoilla. Ehkä mukavimmat muistoni sisävesillä liikkumisessa ovat tutuilla vesillä veneily kovilla matkanopeuksilla tyynellä aurinkoisella säällä – pääasiassa helppouden vuoksi.
 
7.9.2019

Taneli_Poutvaara - 18:15:09 @ 2019, Historia, Liikennevälineet | Lisää kommentti




Minulla on itsenäiset tekijänoikeudet ”Kirjoitettua” -kirjoituksiin ja niiden kuviin. Halutessasi julkaista sisältöä, viitata siihen tai lainata sitä, voit hakea lupaa kirjallisella hakemuksella. Viittauksissa yksityiskohtia ei saa irrottaa asiayhteydestä eikä vääristää.

 


I have independent copyrights for the writings in the “Kirjoitettua” -writings and the illustrations. If you wish to publish the contents, refer to it or quote it, you can apply for a license with a written application. In reference the details should not be separated from the context nor distorted.