Vierailu-info
Suunnittelutoimisto Poutvaara - Design Bureau Poutvaara
Taneli Poutvaara

Kirjoitettua

Aloitin kirjoitusten julkaisemisen 18.12.2015 keskittyen aluksi blogi -muotoiseen kirjalliseen esittämiseen. Vanhat 185 kirjoitusta siirrettiin uuteen graafiseen pohjaan lokakuussa 2019 ja alkuperäinen julkaisuajankohta on mainittu otsikossa. Osa kirjoituksista on enemmänkin esseitä, itsenäisesti julkaistuja tutkimuksia tai itsenäistä journalismia. Tästä syystä uusi nimi on ”Kirjoitettua”, ollen pääasiassa suomenkielinen.

 

I started publishing writings in 18.12.2015 with focusing at the beginning in blog -format written representation. The old 185 writings were transferred to the new base in October 2019 and the original publication time is mentioned in the heading. Part of the writings are more like essays, independently written research papers or independent journalism. This is why the new name is “Kirjoitettua” translated as “Written”, being mainly in Finnish language.




2019-11-01

2019-06-01_08:11:52 Notre Dame

Järki voitti Ranskassa, arkkitehtuurikilpailu Notre Flèche peruttiin, joten päättämäni boikotti raukeaa.

Notre Damen korjaustyöt jatkuvat perinteisellä tavalla, jota eurooppalaiset ovat soveltaneet merkittävien arkkitehtuurikorjausten teossa: rekonstruktiolla. Tämä eurooppalainen perinne tarkoittaa poikkeuksellisesti merkittävien vahinkoa kärsineiden arkkitehtuurikohteiden uudelleenrakentamista. Ranskan vahvistamien lakien mukaisesti korjaukset tullaan tekemään nopealla aikataululla, mutta tarkempaa rekonstruktiolinjausta ei ole vielä päätetty.

ND_1_Malli.jpg

 
Kuten Notre Damen puupienoismallista voi lukea, rakennuksen hahmo on viimeisen sadan vuoden aikana muodostunut niin tunnistettavaksi, että suurempia muutoksia ei voida tehdä.
 
 
ND_2_Seine.jpg

 
Rakennuksen sijainti joenrannassa tekee kohteesta idyllisen silloinkin, kun turistien kansoittamaan rakennukseen ei ehdi poiketa ja rakennusta tarkastellaan vain ulkopuolelta.
 
 
ND_3_Terr.jpg

 
Rakennus on monista suunnista nähtynä keskeinen maamerkki, joka muodostuu eri aikakausina toteutetuista osista ja tätä kokonaiskuvaa pidetään Ranskassa poikkeuksellisen arvokkaana.
 
 
ND_4_Roof.jpg

Läheltä nähden aikaisemmat rakenteet voidaan varsin helposti uudelleenrakentaa pintamallin tapaan, mutta verraten Abu Simbelin temppeliin Egyptissä, tulisi tällöin vuoresta ontto. Rakenteelliset haasteet rakenteiden rekonstruktiossa eivät ole ylitsepääsemättömiä, mutta voidaan toteuttaa lukuisilla eri tavoilla. Linjausten teko uudelleenrakentamisesta sisältää lukuisia lähestymis- ja toteuttamispolkuja, joiden valinta tulee olemaan keskustelun kohteena. Valitettavasti maallikoilla ei ole näistä asioista riittävää ymmärrystä eikä asioita voida selittää yksinkertaisella tavalla.
 
Kerraten arkkitehtuurikilpailun perumista, yksi syy arkkitehtuurikilpailun hylkäämiseen oli se, että siitä oli tulossa jo etukäteen farssi. Julkisuuteen esitetyt ehdotukset vahvistivat sitä kauhukuvaa, että nykyarkkitehdit pilaisivat rakennuskokonaisuuden, jos heillä on liikaa vapauksia. Toinen syy arkkitehtuurikilpailun hylkäämiseen oli vapaiden ehdotusten heikko taso. Lisäksi voidaan todeta, että ranskalaiset ovat ylpeitä kulttuurihistoriastaan ja heillä on korkeat rakennussuojelulliset periaatteet.
 
Arkkitehtien ehdotukset korvaamiseen pääsääntöisesti keskittyivät samaan muotoon ja eri rakennetyyppeihin tai muunnettuun muotoon ja eri rakennetyyppeihin. Lisäksi uutena linjana olisi ollut avata katolle suurempi määrä julkista tilaa ja kasvillisuutta, mikä on epärealistista kulkuyhteyksien ruuhkautumisen ja joukkojen turvallisuuden huomioonottaen.
 
Studio Fuksas ehdotti tuhoutuneen katon ja flèchen rekonstruktiota kuultavasti hohtavaksi lasiksi muutettuna.
 
Mathieu Lehanneur ehdotti hahmotonta veistoksen oloista kiinteää massaa katon yläpuolelle.
 
Vizumatelier ehdotti lasitornia ja kiinteää valopylvästä, joka muodostaa öisen spektaakkelin.
 
AJ6 Studio on ehdottanut tuhoutuneiden kiinteiden rakenteiden korvaamista lasirakenteilla, joihin on painettu lasimaalausten kuvia.
 
Vincent Callebaut ehdotti museolle modernia kolmiomaisista rakenteista muodostuvaa lasikattoa.
 
Norman Foster, jolla on ollut tapana saada maamerkkejään useimpiin maailman maihin, ehdotti modernia korvaavaa lasirakennetta, joka yksinkertaistaisi ja pelkistäisi aiemmat rakenteet. Rakenteellisesti ehdotuksen kehittämiseen ei kuitenkaan käytetty innovatiivisuutta, vaan idea liittyi enemmän massojen pelkistämiseen.
 
Alexandre Chassang ehdotti hieman Lontoon Shradin muotoista massaa korvaamaan flèche.
 
POA Estudio on ehdottanut hieman veistosmaista lasikollaasimassaa katoksi.
 
Studio NAB on ehdottanut kasvihuonetta kirkon katolle, jonka tomaatteja annettaisiin ilmaiseksi köyhille. Tomaateille tulisi hintaa arviolta 500 euroa / kilo, joten olisikohan Studio NAB: in kannattanut ensin kokeilla kasvattaa edes yksi kokonainen tomaatintaimi ikkunalaudallaan selvittääkseen, miten tämä idea toimii.
 
Clément Willemin on ehdottanut katolle terassia ja puutarhaa.
 
Miysis on puolestaan ehdottanut kasvihuoneessa pidettävää metsää korvaamaan katon.
 
Trolli-henkisiä ehdotuksia on esimerkiksi:
 
Ulf Mejergrenin ehdotus katon korvaavasta kylpyläaltaasta (joka ei ole teknisesti edes mahdollinen).
 
Pedro Ribsin ehdotus rakennuksen korjaamisesta entiselleen, mutta samalla sen käyttämisestä mainostelineenä (joka kertoo muotikeskisestä ajattelusta).
 
Yung Yongen ja Rob Crossin ehdotus kuusikerroksisesta pysäköintilaitoksesta kirkon päällä (joka olisi voinut ehdotuksena mennä lävitse jossain opiskelijalehdessä pilana 1960-luvulla), menee nykyään lähinnä belgialaisten ja ranskalaisten keskinäiseen nokitteluun.
 
Who Cares Designin ehdotus omakotitalosta pihoineen Notre Damen katolle (joka kertoo lähinnä liiasta elokuvien katsomisesta).
 
Trollimaisimmat ideat ovat suurin piirtein rinnastettavia sellaiseen keksintöön, että vihreät keltapilkulliset silinterihattuiset elefantit leijailevat siipiensä varassa holvien yllä kannattamassa suurta esirippukangasta, mikä poistaa tarpeen rakentaa uusi katto. Trollaamisessa onkin kyse siitä virheestä, että arkkitehtuuria harrastetaan ilman taitoja tai että joku on paljastanut ideoijille, että ihmiset suunnittelevat rakennuksia ja sitä kutsutaan arkkitehtuuriksi. Trollimaisista ehdotuksista toteaisin yleisemmin, että ne ovat huumorinakin keskinkertaisia ja vaisuja verrattuna siihen, mitä koulutettu arkkitehti voisi oikeasti keksiä. Arkkitehtuurikilpailu peruttiin myös vahvistuneesta oletuksesta siitä, että arkkitehtuurikilpailun tuomariston työ tulisi olemaan pelkää kärsimystä katsoessa amatöörien tai itsestään liikaa luulevien tekeleitä ja tähän kuluisi jopa vuosi tuloksetonta työaikaa. Pelkona olisi myös koko jälleenrakentamisen kyseenalaistuminen, sillä kenelläkään arkkitehdillä ei ole ollut mitään järkevää visiota tuoda uusia näkyviä elementtejä.
 
Kun Ranskan pääministeri teki 17.4. aloitteen kilpailusta, tiesin jo saman tien, että mitään toimivaa ja soveltuvaa ehdotusta ei kukaan nykyarkkitehti – heidät laajemmin tuntien – kykene tekemään. Viimeisen kuukauden aikana olen lähinnä harmitellut sitä, että arkkitehtuuria pyritään liikaa ajamaan sosiaalisen median alustoilla, jolloin käytännössä täysin toteuttamiskelvottomat ideat voivat viedä yleisön huomiota. Yhtään toteuttamiskelpoista modernia rakennetta en ehdotuksissa ole nähnyt ja Ranskan valtio teki tällä viikolla saman johtopäätöksen: arkkitehtuurikilpailun järjestäminen olisi rahan- ja ajanhukkaa. Ensisijaisesti kannattaa keskittyä siihen, että jälleenrakentaminen toteutetaan mallikkaalla tavalla. Tämä on myös ensisijaisesti ranskalaisten enemmistön ja kansainvälisten asiantuntijoiden toiveena.
 
 
 
Päivitys 2019:
 
Korjausten toteutus ei tule etenemään pika-aikataululla, kuten ammattilaiset tietävät.

Taneli_Poutvaara - 18:09:15 @ 2019, Arkkitehtuurin historia, Asia lyhyt, Eurooppa, Talous | Lisää kommentti

Lisää kommentti

Täydennä alapuolinen lomake kommenttisi lisäykseen.





Minulla on itsenäiset tekijänoikeudet ”Kirjoitettua” -kirjoituksiin ja niiden kuviin. Halutessasi julkaista sisältöä, viitata siihen tai lainata sitä, voit hakea lupaa kirjallisella hakemuksella. Viittauksissa yksityiskohtia ei saa irrottaa asiayhteydestä eikä vääristää.

 


I have independent copyrights for the writings in the “Kirjoitettua” -writings and the illustrations. If you wish to publish the contents, refer to it or quote it, you can apply for a license with a written application. In reference the details should not be separated from the context nor distorted.